Bruggen bouwen voor Massive Media

Massive Media

Protection
Performance icon 2x Performance

Wat zegt de naam Netlog jou? Als je een echte millennial bent, dan is de kans groot dat dit Belgische sociale netwerk jouw toegangspoort was tot de wereld van sociale media. Netlog was zijn tijd ver vooruit en bewees zichzelf als vroege social media gigant voor miljoenen gebruikers wereldwijd. Daarna ging social incubator Massive Media al snel op zoek naar the next big thing. Iets waar Akamai en Evolane een belangrijke rol in kregen.

Massive Media – social discovery als handelsmerk

Massive Media week nooit af van haar ware doel: miljoenen mensen met elkaar in contact brengen en daarbij alle digitale barrières doorbreken. Netlog bewees zich met een eerste — maar indrukwekkende — prestatie door de titel van social media-pionier in België te claimen. Bij de social media revolutie bleef Massive Media nieuwe apps lanceren. Social accelerators Ablo en Twoo bereiken inmiddels een wereldwijd publiek. Maar sociale media is één ding, sociale ontdekking is waar het bij Massive Media écht om draait. Tijd om niet langer genoegen te nemen met enkel de vrienden dichtbij jou. De wereld wacht!


Gebruikerservaringen voor globale ambities

Als je ambitieus genoeg bent om het wereldwijde gebruik van jouw app te beogen, dan beschikt je platform best over een online aanwezigheid die dat plan waardig is. Pieter De Schepper, VP Engineering bij Massive Media, sluit zich hierbij aan. Onze producten staan voor interactie en voor echte, menselijke ervaringen. Social discovery is een term die dit perfect definieert. We voelden al snel aan dat een performante app een sleutelfactor was om de gebruikers van Ablo en Twoo een geweldige gebruikservaring te bieden.

Beide producten zijn gekend voor hun snelheid. Moderne app-gebruikers weten welke ervaring ze verdienen. Ze hebben recht op snelheid, geleverd door technologie gericht op schaalbaarheid en performance. Als een app er te lang over doet om te laden, haken gebruikers af. Een simpel, maar erg belangrijk concept’, zegt Pieter. Akamai maakte al langer deel uit van het Massive-project. Evolane kwam niet veel later, om als verbindende factor tussen Akamai en Massive Media te dienen.


Het beste van Akamai

Met Akamai’s technologie reeds verankerd in de Massive Media-strategie, had het bedrijf alleen nog een partner nodig om de kloof tussen technologie en business te overbruggen. Pieter kijkt terug: Akamai zorgde voor de technologie die nodig was om onze doelen te bereiken, maar we misten een fysieke partner in dit verhaal. Liefst een team dat we gemakkelijk konden bereiken en waarmee het vlot communiceren was.’ Een leegte die Evolane graag vulde.


Dat deden we trouwens niet alleen. We schakelden Akamai’s Adaptive Media Delivery in om elke Ablo-gebruiker de beste visuele ervaring te bieden in de vorm van vloeiende beelden en video’s. Gebruikers hebben amper een paar seconden nodig om digitale inhoud te scannen. Wat ze in die tijd te zien krijgen moet dus snel én van topkwaliteit zijn. Wij hebben Kona Site Defender geïntroduceerd voor de nodige strikte beveiliging en EdgeDNS omdat wie de digitale wereld wil veroveren, best kan terugvallen op een 100% uptime SLA.
De kracht van social discovery ligt in een vlekkeloze user experience. Evolane wist dat vanaf het begin’
- Pieter De Schepper — Massive Media Engineering V


Twoo teams

Bij Evolane waren we er klaar voor. Klaar om de hoge ambities van Massive Media met de kwaliteitsproducten van Akamai te verbinden. Het bleek een succesvolle samenwerking voor alle partijen. We zagen al actie vanaf het begin. In het verleden vertrouwden we dagelijks op externe supportteams, maar dat paste niet bij de manier van werken die we bij Massive Media wilden nastreven. Nu hebben we een lokale partner met wie we kunnen communiceren — en van wie we proactief het beste werk verwachten. Met Evolane kregen we precies wat we wilden”, zegt Pieter.

Deze samenwerking bleek al snel eentje om in te lijsten. Pieter somt graag op wat het tot een blijvend succes maakt. Evolane biedt die ideale mix van reactieve en proactieve communicatie. Onze manier van werken is organisch en continu, door het gebruik van Slack en het elke dag delen van gedachten en ideeën. We hebben geen meetings enkel en alleen om maar te kunnen meeten. We vinden elkaar wanneer we elkaar nodig hebben, niemand ziet z’n schema onder druk staan. Evolane staat altijd klaar voor ons. Dat is een hele geruststelling.’

Evolane biedt ons die ideale mix van reactieve en proactieve communicatie, het loopt allemaal organisch’
- Pieter De Schepper — Massive Media Engineering VP


Lagere kosten en betere prestaties

Wat maakt de samenwerking tussen Evolane en Massive Media een succes? Eén woord: begrip. Sinds we in het Massive-verhaal stapten, maakten we snel komaf met de ontevredenheid die kenmerkend bleek bij vorige IT-partners. Dat beaamt Pieter: We waren al langer deel van het Akamai-plaatje maar een menselijke IT-partner ontbrak in het verhaal. Evolane ondersteunt ons in ons gebruik van de Akamai product stack. Ze kijken regelmatig naar kansen om kosten te drukken, stellen ons in staat om het maximale uit de technologie te halen en garanderen topprestaties in een strak beveiligd jasje. Wat wil je nog meer?’

De toekomst van social discovery

Het traject van Massive lijkt voorlopig niet in snelheid te minderen. Sterker nog, de wereldwijde ambities van Ablo komen alleen maar dichterbij. Dat belooft voor de toekomst, volgens Pieter. We zijn nu iets meer dan twee jaar bezig met het uitbouwen van Ablo en dat zullen we blijven doen. Ablo zien we de komende jaren uitgroeien tot een gerenommeerd social discovery platform. We willen de wereld voorzien van real-time communicatie op een ongekende schaal. We kunnen niet wachten om onze volgende stappen te onthullen.’